Kan man ha flera äktenskapsförord?

Kan man stapla äktenskapsförord på varandra ? Är särkullbarn och min far har skrivit ett äktenskapsförord och några år senare skrivit ytterligare ett.vilket halverar arvet vid varje äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är möjligt att upprätta flera äktenskapsförord, men det innebär att det är ett nytt äktenskapsförord och att de gamla inte gäller eller att det kompletterar det gamla äktenskapsförordet. Det gäller i sådana fall att vara noga med formuleringen då det annars kan leda till tolkningsproblem gällande äktenskapsförordet.

I ditt fall går det att upprätta ett nytt äktenskapsförord, och skulle detta säga emot det andra är det fortfarande okej då det är det nya som registrerats som gäller. Så för att svara på din fråga är svaret ja, och tyvärr kan de avtala om att exempelvis halvera ditt arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare