Kan man göra sina särkullbarn avlösa?

Gift inga egna barn eller gemensamma barn.

Hur gör jag o vad skriver jag ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt är det inte möjligt att göra sina barn arvslösa, varken gemensamma barn eller särkullbarn. Även för det fall du upprättar ett testamente och förordnar all kvarlåtenskap till någon annan än dina särkullbarn har de rätt att utkräva minst sin laglott. Det kräver dock att de påkallar jämkning av testamentet. Om de inte påkallar jämkning av ett testamente som är till deras nackdel fördelas egendomen enligt testamentet och barnen går på så sätt miste om sin arvsrätt (2 kap. 1 § och 7 kap. 1 och 3 § ÄB).

Om du inte har egna barn är du fri att testamentera hur du vill.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Undrar du något mer får du gärna skriva en fråga till.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare