FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/08/2018

Kan man göra något åt att grannarna har fest?

Vi bor på landet i en villa. Vår granne bor väldigt nära oss. Grannen själv var inte hemma, men sonen som inte bor där hade fest i lördags med sina kompisar. Det var minst sex bilar och minst 10 ungdomar. De festade, spelade hög musik, gapade och skrek till kl 4-5 på morgonen. En del bilar hade ljuset på och lös på hela området. Vad kan vi göra åt sådant? Vi kunde inte sova och vi har även barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är dessvärre att ni inte kan göra något åt att er granne har fest en lördagskväll. Ni bor, liksom er granne, i en villa vilket gör det svårt att göra något åt störningar från exempelvis en fest. Hade både ni och grannen bott i ett flerfamiljshus med boendeform hyresrätt eller bostadsrätt hade det funnits åtgärder att vidta, såsom avhysning som yttersta åtgärd. När ni bor i villa finns inga sådana möjligheter.

Jag rekommenderar er att tala med era grannar och be dem att lugna ner sig med festerna. Mer än så kan ni tyvärr inte göra efter endast en fest.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare