Kan man göra ett arvsavstående efter dödsfallet?

Kan jag via avtal med någon göra ett arvavstående från tidigare avlidna släktingar (farfar, farmor, farbroder) etc där arvskifte aldrig utförts och innan avskifte genomförs? Farfar dog 10955, farmor 1077, farbror 1997 och inte i något bo har arvskifte genomförts. Hur ska ett sådant avtal se ut i så fall? Kan ni hjälpa?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv hittar du i ärvdabalken (ÄB).

Vad innebär ett arvsavstående?

Som du säger finns det möjlighet att göra ett arvsavstående. Ett arvsavstående innebär helt enkelt att arvet vid arvsskiftet fördelas på samma sätt som om du har avlidit, och att det därmed förs vidare (2 kap. 2 § ÄB). Vanligtvis görs detta därför till förmån för exempelvis arvtagarens egna barn.

Bouppteckning

Innan ett arvskifte sker ska bouppteckning förrättas. Det ska som utgångspunkt göras inom 3 månader efter dödsfallet (20 kap. 1 § ÄB). Med tanke på att alla 3 dödsfall inträffat för mer än 20 år sedan uppfattar jag din fråga som att bouppteckning redan gjorts.

När kan ett arvsavstående göras?

Ett arvsavstående kan göras efter dödsfallet, men det ska ske innan bouppteckningen. Detta beror på att det annars är du och inte den du vill ska ärva som står som arvtagare. Det är på så sätt, dessvärre, för sent för din del att ändra själva arvskiftet. Däremot är det naturligtvis ingenting som hindrar dig från att föra vidare arvet själv efter du ärvt.

Du är i vilket fall naturligtvis välkommen att höra av dig till Lawlines juristbyrå för mer ingående rådgivning.

Jag hoppas du fick svar på det du undrade.

Vänligen,

Ellinor Wåhlin DahlbergRådgivare