Kan man göra bröstarvinge arvslös

Hej, jag har 2 barn men vill bara att den ena ska ärva. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

I svensk rätt finns det idag ingen möjlighet att stoppa sina barn från att ärva. Bröstarvingar har vad som kallas för laglott, vilket är hälften av dina tillgångar efter en eventuell bodelning. Barnen delar på laglotten, så eftersom du har två har de rätt till en fjärdedel vardera oavsett.

Om du vill att det ena barnet ärver mer än det andra, kan du skriva ett testamente som reglerar detta. Du råder fortfarande över hälften av ditt arv, vilket du då kan ge till barnet. Detta leder till att du kan, med hjälp av ett testamente, reglera ditt arv så att fördelningen blir 25% till det ena barnet och 75% till det andra. Men i svensk rätt är det som sagt omöjligt att göra en bröstarvinge helt arvlös.

Vill du ha hjälp med att upprätta ett testamente kan du kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga, även om det inte var svaret du ville ha.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare