Kan man gifta sig utomlands enligt svensk lag?

Om jag och min man gifte oss1982 I Madrid I Spanien på den svenska ambassaden . Vi vigdes av den svenska kulturattachen med svenska bröllopsvittnen . Kan man då säga att vi vigdes på svensk mark eller räknas det som om vi vigdes i Spanien?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Med ditt uttryck "på svensk mark" antar jag att du undrar om vigseln är giltig i Sverige, och eftersom att ni vigdes på den Svenska ambassaden förutsätter jag att ni vigdes enligt svensk lagstiftning och därmed reglerna i Äktenskapsbalken (1987:230). Där anges inte att vigseln måste ske i Sverige, däremot måste en hinderprövning göras och vigselförrättare måste vara godkänd. Det krävs även att minst en av makarna är Svensk medborgare. Övrigt är det samma regler som gäller det vill säga att vigselförrättare ska vara behörig, båda makarna ska vara närvarande samtidigt och samtycka till vigseln och sedan ska vigselförrättare förklara makarna vigda.

Mer om detta kan du läsa på Skatteverkets hemsida, som du hittar här. Jag bifogar även en lista med de Svenska ambassader som har godkända vigselförrättare, observera att det kan ha sett annorlunda ut 1982. Den listan hittar du här.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Signe LundgrenRådgivare