Kan man gifta sig med någon som redan är gift?

Jag är en svensk kvinna som har konverterat till islam ,ska gifta mig i Sharjah med en muslimskt man. Han är gift innan men lever inte med den kvinnan sen 4 år tillbaks men kan inte skilja sig pga vissa omständigheter. Hur ska jag kunna få vårt äktenskap registrerat lagligt i Sverige? Vi ska gifta oss muslimskt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap hittar vi i äktenskapsbalken (ÄB).

Den som är gift får inte ingå äktenskap (2 kap. 4 § ÄB). Det utgör ett s k äktenskapshinder. Ett sådant hinder gör att äktenskapet inte får ingås. Innan ett äktenskap ingås sker nämligen en hindersprövning av Skatteverket på begäran av dig och din partner (3 kap. 1 § ÄB). Vid prövningen tittar Skatteverket på om det föreligger äktenskapshinder. Ni som begär hindersprövning ska på heder och samvete skriftligen uppge om ni tidigare har ingått äktenskap eller låtit registrera partnerskap (3 kap. 3 § 2 st. ÄB).

Såvida din partner uppger korrekta uppgifter till Skatteverket kan ni inte ingå ett giltigt äktenskap. Den som lämnar en oriktig försäkran gör sig skyldig till brottet osann försäkran (15 kap. 10 §); en försäkran om frånvaro av äktenskapshinder lämnas nämligen under straffansvar. Skulle ett äktenskap ändå komma till stånd är det inte ogiltigt, men tvegifte är ett brott (7 kap. 1 § brottsbalken). Det hör emellertid inte till vanligheterna att någon döms för tvegifte. Att gifta sig med någon som redan är gift innebär också att makarna i det tidigare äktenskapet, dvs din partner och hans tidigare fru, får rätt att skilja sig utan betänketid (5 kap. 5 § 2 st. ÄB).

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare