Kan man gifta sig även om man inte kan säga efter prästen?

Afasi o kan inte säga efter prästen, kan vi gifta oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om hur vigsel går till finns i Äktenskapsbalkens fjärde kapitel (ÄktB). Äktenskap ingås genom vigsel i närvaro av släktingar eller andra vittnen (4 kap. 1 § ÄktB). Vid vigseln krävs att ni är närvarande samtidigt, och att ni var för sig på fråga av vigselförrättaren (t.ex. prästen) ger till känna att ni samtycker till äktenskapet. Vigselförrättaren ska därefter förklara att ni är makar (4 kap. 2 § ÄktB).

Det finns som synes inga regler som stadgar att du måste säga efter prästen för att äktenskapet ska vara giltigt. Det är tillräckligt att du samtycker till äktenskapet efter fråga av vigselförrättaren. Det kan t.ex. ske genom att prästen frågar om du vill gifta dig med din make/maka och du svarar ja. Lagen uttrycker inte heller att samtycket måste ske muntligen, vilket innebär att om du inte kan prata alls torde annat samtycke vara tillräckligt.

Min rekommendation är att du informerar prästen om din afasi inför att ni planerar vigseln och att ni kommer överens om hur det ska gå till, så ska det inte vara några problem för er att gifta er.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare