FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/02/2020

Kan man genomföra grundläggande militär utbildning om man har dömts för brott?

hej jag har avtjänat tre år i fängelse för mordförsök, får jag göra lumpen/militärtjänstgöring? eller är man inte betrodd av staten längre? //mvh.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kort svara på din fråga: Nej, man kan inte genomföra den s.k. grundläggande militära utbildningen om man tidigare blivit dömd för brott.

Det är alltså inte möjligt att genomföra militärtjänstgöring (som numera alltså kallas för GMU - grundläggande militär utbildning), om man är dömd för brott eftersom Försvarsmakten kontrollerar både polis- och belastningsregister i samband med att rekryttest genomförs. Detta grundar sig i att en prövning utav den sökandes lämplighet görs, i vilken ingår bland annat laglydnad (4 § Försvarsmaktens föreskrifter om tillämpning av förordning (2015:613) om militär grundutbildning).

Med andra ord har Försvarsmakten själva rätt att bestämma, och därmed har de bestämt att den som tidigare blivit dömd för brott, inte kommer att få vidare i rekryteringsprocessen mot GMU.

Du kan läsa mer om antagningskrav för GMU på Försvarsmaktens hemsida.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

David EkenbergRådgivare