FrågaAVTALSRÄTTGåva08/10/2018

Kan man ge en större gåva till sitt barnbarn eller måste detta gå "via" barnen?

Hej,

Min mamma vill skriva över sommarstugan på min systerson som är tretton år, vi är två syskon jag och min syster jag har inga barn. Kan man hoppa över led mig i detta fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel kan man skänka bort egendom till vem man vill. Din mamma skulle med andra ord kunna ge bort sommarstugan till sitt barnbarn (din systerson). Det finns dock två situationer där gåvan skulle kunna påverka det framtida arvet, både till dig och till systersonen.

Förstärkt laglottsskydd

Det förstärkta laglottsskyddet för barn går att hitta i 7 kap 4 § ÄB. Denna regel innebär att gåvor ska återbäras och ingå i den avlidnes kvarlåtenskap om gåvan var att jämställa/likna med testamente. Eftersom barn alltid har rätt att ärva sin laglott av sina föräldrar ska inte föräldrarna kunna minska arvet genom att skänka bort massa egendom, om det sker på ett "testamentsliknande" sätt. Ett exempel på en situation där gåvan liknar ett testamente är när någon skänker bort egendom strax före hen väntar sin död och inte längre har ett intresse av egendomen. Ett annat exempel är då någon skänker bort egendom men förbehåller sig rätten att använda egendomen när man vill under sin livstid.

Om din mamma skulle skänka bort sommarstugan till sitt barnbarn och denna gåva är att jämställa med testamente skulle du, eller din syster, kunna väcka talan om detta senast 1 år efter att bouppteckningen efter din mammas dödsfall avslutats. Sommarstugan ska då lämnas tillbaka och räknas med som egendom i din mammas kvarlåtenskap när arvet ska fördelas. Om sommarstugan av någon anledning inte kan lämnas tillbaka ska det istället ges en ersättning på motsvarande värde.

Om din mamma inte skulle skänka bort sommarstugan på ett sätt som är att jämställa med testamente finns det inget laglottsskydd. Då är gåvan helt enkelt en "vanlig gåva" och ska behållas av din systerson.

Förskott på arv

Om din syster är i livet när gåvan ges räknas inte gåvan som ett förskott på arv. Gåvan är då en gåva till "andra arvingar" vilket som huvudregel inte räknas som ett förskott på arv. Din mamma skulle kunna skriva att gåvan SKA ses som ett förskott på arv i ett gåvobrev eller liknande. I så fall ska barnbarnet redan ansetts ha fått ett förskott på arvet (sommarstugan) om han en dag ärver din mamma. Om din mamma däremot INTE skriver att gåvan ska räknas som förskott på arv ska det som sagt inte anses vara ett förskott. Då är det bara en vanlig gåva som inte ska tas med i arvskiftet efter din mamma.

Om din syster däremot har avlidit när din mamma ger gåvan till barnbarnet kommer sommarstugan istället som huvudregel räknas som förskott på arv. Gåvor till barn ses nämligen som huvudregel som ett förskott på arv, om barnet har avlidit är det istället barnbarnen som är "nästa på tur" att ärva. Då gäller huvudregeln även barnbarnen. Detta innebär att sommarstugan ska ses som ett förskott så länge inte din mamma har skrivit annorlunda.

Att något ses som ett förskott på arv innebär att man räknar med egendom vid arvskiftet, som om den fanns kvar. Egendomen står helt enkelt med som en tillgång vid arvskiftet. När arvet ska fördelas räknar man bort förskottet från den person som fått det, dennes andel blir med andra ord mindre eller obefintlig. Detta skulle innebära att sin systerson skulle få ett mindre arv/inget arv den dag han eventuellt ärver din mamma, på grund av förskottet.

Sammanfattningsvis

Som huvudregel får din mamma skänka bort egendom till vem hon vill, även sina barnbarn. Det är inte i sig fel att "hoppa över" ett led och inte ge något till sina barn. Det finns dock två situationer som kan påverka arvet efter din mamma. Om gåvan är att likställa med testamente skulle du kunna hävda ditt laglottsskydd och på så sätt få tillbaka sommarstugan till arvet. Gåvan skulle också kunna utgöra ett förskott på din systersons arv, antingen på grund av att din syster var död då gåvan gavs bort, eller för att din mamma skrivit att det ska vara förskott på arv. Om ingen av dessa situationer gäller är det dock, som sagt, möjligt att "hoppa över" dig.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Hedvig JohanssonRådgivare