FrågaAVTALSRÄTTGåva22/08/2018

Kan man ge bort lånade pengar genom ett gåvobrev?

Är ett gåvobrev där gåvogivaren ger bort pengar som denne i sin tur har lånat av annan part en giltig gåva? Dvs kan man ge bort pengar man egentligen inte har?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag utgår ifrån, med ledning av sättet du har formulerat din fråga, att du undrar om en gåvogivare genom att upprätta ett gåvobrev och sedan fullborda gåvan kan skänka bort pengar som denne lånat av någon annan. Jag kommer vidare utgå ifrån att du menar att när personen lånat pengarna av någon annan, så har denne andra person försträckt gåvogivaren pengarna (varom med nedan).

Skillnaden mellan försträckning och lån

Inom juridiken skiljer man mellan (sak)lån och försträckning. Att förstå skillnaden mellan dessa två fenomen är helt nödvändigt för att begripa svaret på frågan.

Lån innebär det vi vanligtvis tänker på när vi lånar ut våra saker. Jag kan till exempel låna din cykel. Då får jag använda din cykel. I gengäld är jag naturligtvis skyldig att återställa just din cykel. Jag kan ge dig min egen cykel, eller köpa en ny cykel i en affär och ge dig den istället; du skall få tillbaka din cykel!

Försträckning kallas i folkmun också lån, men skiljer sig från ett "saklån" enligt ovan på följande sätt. Försträckning, är när du lånar ut någonting, oftast pengar, och vill ha tillbaka samma mängd av den saken. Om du lånar en tjugolapp till din kompis, vill du knappast ha tillbaka just den tjugolappen. Du vill istället ha tillbaka samma mängd pengar som du lånade ut; om det är två tior, fyra femkronor eller en helt annan tjugolapp, spelar mindre roll för dig.

Försträckning innebär en rätt att förbruka eller använda upp det utlånade stoffet

Försträckning innebär som sagt att den som lånar åtar sig att ge tillbaka samma mängd av det han lånar. Det vill säga, har du lånat tjugo kronor, så ger du tillbaka tjugo kronor, men inte nödvändigtvis samma tjugolapp. Den tjugolapp du har lånat, har du istället rätt att förbruka - kanske genom att köpa någonting trevligt för den, eller genom att skänka bort den.

Det här innebär alltså att det är fullt möjligt att upprätta ett gåvobrev, och att sedan skänka bort pengar som man "inte har". Detta eftersom en försträckning innebär rätt att förbruka eller använda upp det utlånade stoffet.

Det finns hinder för att förstöra sin egen ekonomi till nackdel för den som lånat pengar

Det ovan sagda innebär inte att det är fritt fram att låna pengar och sedan skänka bort dem hejvilt till nackdel för sina borgenärer (de som man är skyldig pengar). I 4 kap 6 § konkurslagen finns regler, som innebär att en gåva som fullbordats kort tid innan någon gått i konkurs går åter, d.v.s att gåvosumman går tillbaka till konkursboet.

Ett sådant handlande kan dessutom vara straffbart såsom oredlighet mot borgenär (11 kap 1 § brottsbalken).

Sammanfattning

Ett penninglån är i princip alltid ett försträckningsavtal. Det innebär att gäldenären lånar en viss summa, som han åtar sig att återställa till utlånaren; alltså inte specifikt en hundralapp, utan hundra kronor generellt. Försträckningsavtal innebär en rätt att förbruka eller använda upp saken som lånats, t.ex genom att använda lånade pengar för att köpa en pryl eller att skänka bort dem.

Det är alltså fullt möjligt att med rättslig verkan skänka bort pengar som man lånat från någon annan. Rättsordningen ställer dock upp vissa regler, som skall hindra att personer med usel ekonomi genomför bedrägerier genom att låna pengar som de sedan skänker bort. Sådant handlande kan förklaras verkningslöst i domstol, och även vara straffbart.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare