FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/03/2020

Kan man ge bort en fastighet som är belånad?

Hej. Kan man ge bort en fastighet fast man har ett litet lån kvar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är ja, det kan man. Det finns inget i lagen som hindrar dig från att ge bort en fastighet som är belånad. Här nedan ska jag redogöra för två alternativ och vad de kan få för konsekvenser.

- Du kan kontakta den bank som har lånet och begära att gåvotagaren ska få ta över lånet. Detta måste banken i så fall godkänna. Vid överlåtelse av lån på fastighet kommer gåvotagaren även behöva söka lagfart på fastigheten. Tänk på att det kostar 825 kronor att få lagfart på en fastighet. Normalt sett är gåva av fastighet skattebefriat. En risk med att överlåta fastigheten till gåvotagaren är dock att gåvan kan ses som ett köp, vilket i sådana fall medför en stämpelskatt på 1.5% av fastighetens värde (se 8 § stämpelskattlagen). Detta kan alltså bli en relativt stor summa pengar beroende på hur mycket fastigheten är värd. Jag skulle rekommendera dig att kontakta Lantmäteriet (myndigheten som bland annat hanterar överlåtelse av fastigheter) för att kontrollera hur de eventuellt skulle bedöma en överlåtelse av fastigheten genom gåva.

- Du kan ge fastigheten till en gåvotagare, men själv stå kvar på lånet och betala av det. Antingen kan du själv betala lånet, eller skriva ett avtal med gåvotagaren som innebär att gåvotagaren amorterar till dig och att du i nästa steg är den som betalar banken för lånet. Tänk på att fastigheten alltid kommer stå som säkerhet för lånet vilket innebär att om lånet inte betalas av så kan banken i fråga ta fastigheten i anspråk för att få betalt för det de lånat ut. Tänk på att gåvotagaren ska ansöka om lagfart inom tre månader efter att denne mottagit fastigheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jonathan LengyelRådgivare