FrågaAVTALSRÄTTGåva28/10/2020

Kan man ge bort en bil i gåva?

Får jag ge bort min bil till min dotter? Jag har bara 1 barn. Hon ska stå skriven på bilen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar huruvida man kan ge bort en bil i gåva. Svaret på den frågan är att man kan ge bort en bil i gåva. En bil är att se som lösöre, dvs. en sak och för att gåvan ska bli giltig krävs det att du fysiskt överlämnar bilen till din dotter, (2 § gåvolagen). Du ska då ge bilnycklarna så att gåvomottagaren kommer i besittning av bilen. Glöm inte att registrera ägarbytet hos Transportstyrelsen då både du och din dotter ska göra det enligt reglerna i 5 kap. förordningen om fordons registrering och användning.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare