Kan man garantera att kommande arv inte utgör giftorättsgods?

Kan man skriva in i ett äktenskapsförord att kommande arv inte ska vara giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i äktenskapsbalken (nedan ÄktB).

Huvudregeln är att all makes egendom utgör giftorättsgods i den mån egendomen inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Detta innebär att, om du eller din make ärver utan villkor om att det ska vara er enskilda egendom, egendomen kommer vara giftorättsgods (7 kap. 2 § ÄktB). Detta gäller dock inte om ni upprättar ett äktenskapsförord.

Genom att upprätta ett äktenskapsförord kan makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av makarna ska vara hans eller hennes enskilda egendom.

Jag förstår din fråga som att du vill garantera att kommande arv inte ska utgöra giftorättsgods, utan enskild egendom. Mitt råd är därför att upprätta ett äktenskapsförord där ni tydligt skriver vad som ska utgöra er enskilda egendom (7 kap. 3 § ÄktB). För att äktenskapsförordet ska vara giltigt, krävs att det upprättas skriftligen, att det dateras och undertecknas av båda makarna samt att det lämnas in till Skatteverket för registrering.

Svaret på din fråga är alltså ja - man kan skriva in i ett äktenskapsförord att kommande arv inte ska ingå som giftorättsgods.

Vänligen,

Kajsa JonssonRådgivare