Kan man fritt sprida domar?

Hej. Jag/vi har en granne i vårt hyreshus som båda har ett kriminellt förflutet och är aktivt kriminell. Han är dömd i både Tingsrätt och Hovrätt flera gånger. Inbrott, häleri, narkotikainnehav och brott mot knivlagen är bl.a. det han är dömd för. (Bl.a. har han gjort inbrott och försökt sälja stöldgods från våra källarförråd..) Kan jag begå någon brottslig handling om jag vidarebefordrar de domarna till mina grannar? Inte för att vara "elak", utan för att "varna" mina medmänniskor och grannar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline

I Sverige har vi en stark yttrandefrihet och vi får som regel uttrycka vad vi känner och tycker. Detta är
dock begränsat på olika vis och i ditt fall kan spridandet falla in under brottet förtal 5 kap. 1 § brottsbalken. Spridningen blir brottslig då den görs för att utsätta personen för andras missaktning och det spelar ingen roll om uppgiften är sann. Det kan alltså vara brottsligt att sprida personuppgifter tillsammans med andra nedsättande uppgifter som utpekar personen på vissa sätt. Informationen i domarna är säkerligen känslig och pekar i vilket fall ut personen i fråga. Dock kan det göras en försvarlighetsbedömning som i vissa fall kan resultera i att "förtalet" kan vara ok/försvarligt, antingen om personen var skyldig att yttra sig (vid förhör exempelvis) eller om det just var försvarligt. Spridningen ska inte ha syftet att förstöra personens rykte, då kan det troligtvis inte ses som försvarligt. Uppgifterna ska också vara sanna. Då du vill "varna" och du upplever en risk för någon annan eller dig själv öppnar kanske det en dörr för att falla in under försvarlighet, det beror på omständigheterna och det är svårt att säkert veta. Det ska finnas ett allmänt intresse av uppgifterna och om det visar sig att din granne bedrivit fortsatt kriminell verksamhet och du spred informationen till grannarna kommer det nog ses som försvarligt, du försökte ju bara varna. Om du upplever något slags hot eller obehag, med tanke på att du skriver "aktivt kriminell", borde du kontakta polisen.

Med vänliga hälsningar

Lisa OlssonRådgivare