Kan man förtala en myndighet?

Jag undrar om man kan dömas för förtal om någon sprider ett rykte eller hävdar någonting om en myndighet som inte stämmer. T.ex att en policy har införts som faktiskt inte har införts. Med myndighet menar jag t.ex. polismyndighet, brandförsvar osv.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Förtal begår den som utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta den andre för missaktning (5 kap. 1 § första stycket Brottsbalken). Detta innebär att bara enskilda människor är skyddade mot förtal, och inte till exempel myndigheter eller företag. Ett yttrande kan dock vara förtal trots att man inte utpekar någon person direkt med till exempel namn, då det avgörande är om det går att identifiera den som utsätts för yttrandet. Om det går att identifiera att det är en viss person eller en viss grupp av personer som åsyftas, kan det därför utgöra ett förtalsbrott att yttra sig osant om en myndighet.

Svaret blir därför att du inte kan förtala en myndighet. Däremot skyddar förtalsbestämmelsen även i viss mån människor från att bli indirekt utpekade (t.ex. genom ett yttrande om en myndighetspolicy), förutsatt att den människa/de människor som utpekas som klandervärda (etc.) kan identifieras genom yttrandet. Det saknas dock klara exempel från domstolspraxis angående detta.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare