FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/09/2019

Kan man förlora ett svenskt medborgarskap om man jobbar utomlands?

Hej

Jag är en svenskt medborgarskap. Men nu jag jobbar i Tysland mer 3 år. Men jag besökte inte sverige i 3 år. Kan man förlora svenskt medborgarskap?

Tack så mycket

Med vänliga hälsninga

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om svenskt medborgarskap finns i Lag om svenskt medborgarskap.

Det är möjligt att förlora ett svenskt medborgarskap

Ja, det är möjligt att förlora ett svenskt medborgarskap. Med det sker endast utifrån följande samlade kriterier:

1. Personen är född utomlands

2. och aldrig har haft sin hemvist i Sverige,

3. personen har inte heller vistats i Sverige under förhållanden som tyder på samhörighet med landet. Exempelvis räcker det inte att personen har varit på semester i Sverige.

Om dessa tre kriterier är uppfyllda kan du bli av med ditt svenska medborgarskap när du fyller tjugotvå år. Det är dock möjligt att genom en ansöka om att behålla medborgarskapet, om ansökan om det görs före det att medborgaren fyller tjugotvå. (Se 14 § Lag om svenskt medborgarskap).

Ett undantag från ovan nämnda huvudregel om förlust av svenskt medborgarskap är att medborgarskapet ska bestå om förlusten resulterar i att personen blir statslös.

Du kommer sannolikt att behålla ditt medborgarskap

Om du är född i Sverige, eller tidigare har bott i Sverige ser jag det som osannolikt att du skulle förlora ditt svenska medborgarskap enbart på grund av att du har jobbat i Tyskland och därför inte besökt Sverige på tre år. Det finns inte någon anledning att oroa dig om du inte uppfyller ovan samtliga kriterier. Någon tidsgräns på hur länge du får vistas utomlands finns inte.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Du är alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss, om det är något annat du funderar på.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare