FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/02/2019

Kan man förlora ett svenskt medborgarskap?

Hej! Mitt ex flyttade till mig från Turkiet och fick svenskt medborgarskap efter ett par år. Nu har han haft medborgarskapet i flera år och då vi har gjort slut är han tillbaka i Turkiet en tid. Min fråga är om han kan resa tillbaka till Sverige efter 1 eller 2 år och ha kvar sitt svenskt medborgarskap utan problem eller finns det någon tidsgräns?

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att hänvisa till Lag om svenskt medborgarskap.

Det verkar osannolikt att ditt ex ska kunna bli av med sitt svenska medborgarskap eftersom det endast finns en specifik bestämmelse som reglerar en förlust av ett svenskt medborgarskap (Lag om svenskt medborgarskap, 14 §). Enligt regeln kan en svensk medborgare förlora sitt svenska medborgarskap när personen fyller 22 år under följande förutsättningar:

1. personen är född utomlands

2. personen har aldrig varit bosatt i Sverige och

3. om personen har vistats i Sverige, kan det inte visas att hen haft samhörighet med landet (för exempel räcker det inte att någon har varit på semester i Sverige)

Av informationen du har delat med dig i din fråga verkar det inte som att ditt ex uppfyller dessa förutsättningar för att bli av med sitt medborgarskap. Däremot kan han frivilligt ansöka om att avsäga sig medborgarskapet.

Det är möjligt att avsäga sig sitt svenska medborgarskap

En person kan bli befriad från sitt svenska medborgarskap, exempelvis om personen önskar att bli medborgare i ett land där dubbla medborgarskap inte tillåts. Detta är dock inte detsamma som att förlora sitt svenska medborgarskap eftersom personen då frivilligt gör en ansökan om att avsäga sig medborgarskapet (Lag om svenskt medborgarskap, 15 §)

Sammanfattningsvis, kan inte ditt ex inte bli av med sitt medborgarskap på grund av att han vistas i Turkiet, och någon specifik tidsgräns för hur länge man får vistas utomlands finns inte.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Du är självklart välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline om du har fler funderingar.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare