FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/05/2018

Kan man förbjuda fågelmatning i en samfällighetsförening?

Hej! Kan en samfällighet förbjuda fågelmatning i området? Alla grönmarker är kommunens mark, men vi har ett stort problem med råttor i området och vissa radhus ägare envisas med att lägga ut fågelmat som ramlar ner på marken och äts upp av råttor. Undrar om det finns stöd i lagen att införa ett sådant förbud inom en hel samfällighet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lagen om förvaltning av samfälligheter.

Sammanfattat kan ni i er samfällighetsförening förbjuda fågelmatning inom er samfällighet däremot kan ni antagligen inte förbjuda fågelmatningen på kommunens område eftersom det är kommunens angelägenhet.

Förbjuda fågelmatning i föreningens stadgar.

En samfällighetsförening ska vid förvaltningen av föreningen tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa. Varje medlems enskilda intressen ska även beaktas i skälig omfattning (19 §). En medlem ska följa de regler som finns i stadgarna för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom samfälligheten (19 a §). Av allmänna principer följer även att en samfällighetsförening får ställa upp regler i stadgarna för hur en samfällighetsförening ska nyttjas. Förbud mot fågelmatning är alltså något som ni skulle föra in i er förenings stadgar och det är uppenbart inte i era medlemmars bästa att ni har problem med råttor. Om det finns medlemmar som mot förmodan absolut vill mata fåglar ska deras intresse endast beaktas i skälig omfattning (19 §). Dvs. beroende på hur stort ert problem med råttor är kommer antagligen förbudet att ges företräde framför fågelmatning. Hovrätten har i ett mål fastställt att fågelmatning kan anses som åsidosättande av sin skyldighet att bevara sundhet, ordning och gott skick i en bostadsrättsförening pga. risken med skadedjur. Det borde alltså inte vara något problem att införa ett fågelmatningsförbud i er förenings stadgar.

Ändring av föreningens stadgar sker vid omröstning och fordrar minst två tredjedelar av de angivna rösterna (52 §). Förbudet kommer enbart att gälla inom er samfällighet och inte i övriga om det finns sådana, det måste varje enskild samfällighet rösta om.

Ni kan även anses ha en viss skyldighet att ta itu med rått-problemet. Ägare och nyttjanderättshavare till berörd egendom skall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att hindra uppkomsten av eller undanröja olägenheter för människors hälsa (9 Kap 9 § Miljöbalken).

Ta kontakt med kommunen.

Vad gäller kommunen kan ni inte förbjuda fågelmatning på kommunens mark. Detta är dock ett problem som ni kan ta upp med kommunen. Det finns en del kommuner som tagit upp denna problematik själv, t.ex. här. Det borde alltså inte vara ett problem att ta upp det med kommunen.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare