FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis09/12/2019

Kan man finnas med i registret om misstanke för brott har avskrivits?

Hejsan, När min dotter var 17 år blev hon misstänkt för snatteri i butik. Hon hade förhör med polisen och efter några veckor fick vi svar att hon inte hade gjort något fel och inte stulit något. Jag undrar om det kommer finnas med i hennes register? När hon söker jobb så kan de kolla upp hennes register 5 år tillbaka och jag undrar om det kommer stå att hon var misstänkt för stöld?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att hamna i belastningsregistret måste personen vara dömd för brott. Även personer som fått ordningsböter, strafföreläggande eller åtalsunderlåtelse finns med i belastningsregistret (3 § lag om belastningsregister). Om en person inte ännu funnits skyldig för ett brott men är misstänkt kan personen hamna i Polisens misstankeregister. För att hamna i misstankeregistret krävs att personen är skäligen misstänkt för vissa typer av brott (3 § lag om misstankeregister).

Enligt uppgifterna i din fråga så var din dotter bara misstänkt för brott men att misstanken sedan avskrevs eftersom Polisen kom fram till att inget brott hade begåtts. Eftersom hon inte längre är misstänkt för brott och inte heller fått någon påföljd för brott så finns det således inte några uppgifter om det i varken belastnings- eller misstankeregister.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare