FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess12/02/2019

Kan man finnas i misstankeregistret om åtal läggs ner?

Hej! Jag hade blivit misstänkt 3 år tillbaka försök av sexuellköp, jag blev kallad till polisen förhör men eftersom de hade inget bevis så hade de lagt ner undersökningen, ingen åtal hade väcks och jag fick inget straff eller nåt sånt, min fråga är att jag har sökt taxilegitimationen men också jag förekommer inte i belastningsregisteret då jag själv fick utdrag och finns inte i belastningsregisteret min fråga är kan detta bli ett hinder för mig bli förare? Och kan ett fall som inte åtalväckts och nedlagd finns i misstankeregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i lagen om belastningsregister och lagen om misstankeregister.

I belastningsregistret finns dömda brottslingar

Förutsatt att du inte begått något brott ska du inte finnas i belastningsregistret. I belastningsregistret hamnar du ifall du döms för ett brott (3 § lagen om belastningsregister). Alla har rätt att begära ut information om sig själv som lagras i belastningsregistret (7 § lagen om belastningsregister). Då du har begärt ut ett utdrag ur belastningsregistret och sett att du inte finns där kommer inte belastningsregistret kunna innebära ett problem för dig.

När åtal läggs ner ska den misstänkte tas bort ur misstankeregistret

Misstankeregistret är till för att spara uppgifter om de som är skäligen misstänkta för brott(1 § lagen om misstankeregister)

Om du har varit skäligen misstänkt och hamnat i misstankeregistret ska du tas bort ur misstankeregistret:

- När åtal har lagts ner

- När förundersökning har avslutats utan att åtal har väckts

- Eller när domstol avkunnat dom (13 § lagen om misstankeregister).

Sammanfattning

Eftersom ditt fall är nedlagt ska du inte finnas i misstankeregistret. Du kan söka taxilegitimationen utan att oroa dig för denna händelse.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen

Daniel SandströmRådgivare