FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/09/2022

Kan man få tillgång till en dom för ett brott som är borttaget från belastningsregistret?

Var kan man få tag i en dom för en person som är dömd för grov stöld då brottet begåtts för mer än 5 år sedan och informationen därmed är borttagen från belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Här blir rättegångsbalken (RB) tillämpbar för att ta reda på om det finns ett sätt att se om en person tidigare har blivit dömd och hur man kan kan få tillgång till domen.

Hur får man tag i en dom för ett brott som försvunnit ur belastningsregistret?

När domen har gallrats går det inte längre att se informationen i belastningsregistret.

Även fast uppgifterna försvunnit från belastningsregistret efter en viss tid, för domstolarna register över alla mål de hanterar, 6 kap. 1 § RB. Denna registrering görs på obestämd tid vilket innebär att det inte finns några gallringsregler på så sätt som det finns för belastningsregister. Alla domar finns således sparade hos domstolarna, vilka går att begära ut, och man kan därför kontakta den domstol som haft målet för att få ta del av domen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare