Kan man få tillbaka sitt körkort om man hamnat i fyllecell?

Hej!

Blev av med mitt körkort under prövotiden pga grov rattfylla i 24 månader så kommer få ta nytt vintern 2020. Ingen kom till skada och jag har aldrig dömts för något innan. Jag blev nekad till alkolås för några månader sen och efter det hamnat i fyllecell två gånger. Påverkar fyllecellen min chans att få tillbaka mitt körkort? Jag gjorde urinprov och var positiv morfin för jag hade ätit medicin någon vecka innan mitt prov.

Kan jag få tillbaka mitt körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda förordningen om vägtrafikregister och körkortslagen.

Information om att man varit i en fyllecell sammanställer polisen i en rapport som de sedan delger Transportstyrelsen(5 kap. 5 § Förordning om vägtrafikregister). Dessa uppgifter syns sedan i två år. Transportstyrelsen kommer därför ha kännedom om detta när de ska ta sitt beslut om ditt körkort.

När Transportstyrelsen avgör om du ska få ta ditt körkort så tar de hänsyn till om du är lämplig sett till personliga förhållande och ifall du kommer att respektera trafikreglerna, visa hänsyn och ansvar samt inte vara opålitlig i nykterhetshänseende(Körkortslagen 5:3).

Det är möjligt att få ett körkort även om man hamnat i fyllecell, det ska göras en ordentlig utredning om dig som person och ifall Transportstyrelsen anser att du lever upp till kraven för att få ha körkort. Jag kan tyvärr inte svara på vad beslutet kommer bli då jag inte känner till alla omständigheter, men att du hamnat i fyllecell kommer det alltså tas hänsyn till, men det behöver inte alltid innebära avslag.

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare