Kan man få spärrtiden kortad vid behov av bil i arbetet?

Hej. Blev stoppad av polis som tog mitt körkort på plats. Hastighetsbegränsning är satt till 70km/h jag körde enligt dem 107 men dem skrev ner till 31km/h för fort. Då jag precis har fått ett nytt jobb med bilkörning finns det ngn chans att man kan få spärrtiden kortad. Då jag e rädd att förlora jobbet annars.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I körkortslagens 5 kap. 3 § p. 4 anges att ett körkort kan återkallas vid hastighetsöverträdelse.

Praxis angående hastighetsöverträdelser är att körkortet blir indraget när man har överstigit maxhastigheten med över 30 km i timmen.

Varje fall ska dock bedömas för sig, och särskilda skäl kan finnas för att inte återkalla körkortet, eller för att korta av spärrtiden (5 kap. 9 § körkortslagen) (Se även rättsfallet RÅ 1994 ref. 41).

Eftersom det ska bedömas vad som är en tillräcklig åtgärd från fall till fall kan jag inte bedöma ditt fall utan mer information. Däremot så kan jag säga att något domstolen beaktar när de sänker spärrtider är just behovet av bilkörning i arbete.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare