Kan man få skadestånd för en krock?

Undrar om vi har rätt till skadestånd från BMW pga min dotter har krockat frontalt i mur på motorväg genom att hon ville undvika fågel som kom framför fordon.Fordon enligt BMW är enligt deras underlag ej körbart och modellen är 118 d årsmodell 2016.Jag har kontaktat BMW platschef och jag kommer att prata om detta den 19 juni.

Hoppas ni kan hjälpa mig i frågan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Jag förstår din fråga som att du undrar om du (eller din dotter) kan få skadestånd av BMW för att hon krockat med bilen när hon girade undan för en fågel.

Det finns ett antal villkor som måste uppfyllas för att man skall kunna få skadestånd. Det ska finnas en skada, skadan ska vara orsakad av någon annan person genom att de gjort något de inte borde eller inte gjort något som de borde. Det skall sedan göras en culpa och kausalitetsbedömning, dvs om den andra personen borde ha gjort något, hade ansvar och att deras handlande eller avsaknad av handlande rimligen har lett till skadan.

I ditt fall finns det en tydlig skada, bilen är sönder. Skadan måste vara orsakad av någon annan, här BMW, det är svårt att se hur detta kan vara fallet eftersom det från din fråga inte framkommer något som BMW gjort som kan påverkat situationen. Därför är det svårt att se någon möjlighet för er att få något skadestånd från BMW. Du kan dock kontakta ditt försäkringsbolag och se om de kan ersätta skadan.

Hoppas då fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare