Kan man få hjälp att formulera yttrande till transportstyrelsen gällande återkallat körkort?

Hej . Jag har åkt ditt för grov rattfyllerier. Jag blåste 0.22 . Hade drukigt vin till maten och trodde att alkoholen gått ur kroppen . Dum som jag är . Nu undrar jag hur jag om jag kan skriva till transportstyrelsen och be om att få kortare straff för indragning av mitt körkort . Kan man få hjälp att skriva till dom någonstans ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I ett ärende där ditt körkort blir återkallat på grund av t.ex. rattfylleri som i ditt fall så brukar man ges tiillfälle att själv formulera ett yttrande gällande händelsen, som i vissa fall kan påverka bedömningen av hur lång spärrtid det blir på körkortet. Om du vill ha hjälp att formulera ett sådant yttrande så kan jag hjälpa till att förmedla dig vidare till en av våra jurister som kan hjälpa dig i ditt ärende, detta är däremot inte gratis- utan då kan jag se till att du får en offert, kontakta mig på elin.englund@lawline.se om du finner detta intressant. Om du inte vill anlita oss för detta uppdrag så finns det andra företag som har som inriktning att hjälpa till vid just trafikförseelser och då kan du anlita ett sådant för att få hjälp med att formulera ett så bra yttrande som möjligt. Tänk bara på att göra detta i tid, innan transportstyrelsen handlagt klart ditt ärende och redan bestämt vilken spärrtid ditt körkort får.

Jag hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare