Kan man få försäkringsersättning för ärr?

Hej! Jag har sen jag var liten haft ett födelsemärke bredvid munnen ca 1,5cm bred/höjd! År 2021 började de växa, blöda och började tycka de va jobbigt att gå runt i skolan exempelvis. Då de såg ut som ett köttsår hela tiden. Jag kunde inte äta den senaste tiden då den va alltid gick upp och började blöda. Fick tid hos vårdcentralen som sa att man direkt ska ta bort den och pga svullnad kunde bli infekterad eller i värsta fall bidra till sjukdom. Tog bort den januari 2022 men har fått ett sånt fult ärr som förmodligen aldrig kommer försvinna. Har även ärr på knä efter operation och även ärr på handen efter ett olycksfall. Är något av detta ett försäkrings case?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du kan få ersättning för ärrbildning beror först och främst på om du har en försäkring som omfattar ärrbildning eller inte, det är dock vanligt att många försäkringar täcker detta. Det framgår dock att du går eller har gått i skolan nyligen och därmed så kanske du inte har någon försäkring själv, i detta fall så skulle jag rekommendera att du kollar med dina föräldrar om dom har en barnförsäkring på dig, dessa är oftast ganska omfattande.

Utöver detta så finns det vissa saker som kan vara bra att känna till. Som utgångspunkt så kan man enbart få ersättning för ärr som tillkommit av olycksfall eller medicinska skäl. Dvs så omfattas som utgångspunkt inte ärr som man har orsakat medvetet eller ärr som uppstår efter en operation som skett på grund av estetiska skäl. Utöver detta så kräver många försäkringsbolag att även olycksfallen ska ha krävt läkarbehandling. Med hänsyn till ditt födelsemärke och knä så bör dessa två krav inte vara några problem, ärret på handen kan dock vara mer osäkert om du inte fick någon behandling på sjukhus efter den skadan. Slutligen så kräver många försäkringsbolag att det ska gå två år efter skadan uppstått innan ärrbildningen kan bedömas och ersättningen som följd.

Avslutningsvis så skulle jag rekommendera att du kontaktar försäkringsbolaget som du har och i vilket fall anmäla skadan/skadorna så dessa finns dokumenterade. Sen kan det hända att du får vänta på en slutlig bedömning tills att två-årstiden löpt ut men försäkringsbolagen har koll på detta och brukar vara väldigt hjälpsamma!

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare