Kan man få flera parkeringsböter på en dag?

Hej!Idag kl 10:27 fick en parkeringsböte pga parkeringsavgift ej erlagd på en gata och sen kl 15:52 fick ett nytt böter pga "parkerat fordon inom område där fordon inte parkeras" i på en annan gata..så undrar om det är Möjligt att få 2 parkeringsböter under 6 timmar?letade på nätet och där står att man kan inte få 2 parkeringsböter under 6 timmar.tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regeln om att det måste förflyta minst sex timmar mellan parkeringsanmärkningarna hänför sig till de tillfällen då det rör sig om en och samma parkeringsplats/felparkering. Då får en ny kontrollavgift tas ut för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår. Det måste dock förflyta minst sex timmar från det att parkeringsboten utfärdades till dess att en ny får utfärdas (5 § lag om kontrollavgift vid olovlig parkering och 5 § tredje stycket lag om felparkeringsavgift). Eftersom du fått parkeringsböter på två olika gator vid olika parkeringstillfällen är inte de reglerna tillämpliga, utan man kan få parkeringsböter för varje felaktig parkering man gör.

Sextimmarsregeln hänför sig alltså bara till samma parkeringsplats för att föraren av bilen ska ges möjlighet att uppmärksamma parkeringsboten och åtgärda felparkeringen innan en ny bot utfärdas. Om man står felparkerad på olika ställen kan parkeringsbot utfärdas för varje tillfälle utan tidsgräns.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare