FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/07/2018

Kan man få fängelse om man kör bil utan körkort?

Hej, min bror har blivigt av med sitt körkort(kört mot rött ljus).

Kört bil trots detta, dvs. Olovlig körning.

Två dagar innan sin uppkörning, blir han tagen för olovlig körning. På grund av att bilen inte gick igenom besiktingen och polisen slog in bilen(Dvs. han körde inte vårdslöst).

Han kör upp ändå, klarar uppkörningen.

Får sitt körkort. Polisen/transportstyrelsen återkallar hans körkort. Han överklagar, som sedan avslås.

Han fortsätter dock köra. Vad kommer ske om han åker dit igen? Blir det fängelse då?

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Köra utan körkort
Precis som du skrivit i din fråga så är det brottsligt att köra bil utan körkort, regleringen för olovlig körning hittar du i Lag om straff för vissa trafikbrott 3 §.

Om någon medvetet kör en bil utan att ha ett körkort så är straffet böter.

Om personen innan har haft ett körkort som sedan blivit indraget eller om det sker vanemässigt kan personen dömas till fängelse. Fängelsestraffet är högst 6 månader.

Råd
Din bror borde inte köra bil utan körkort utan istället vänta tills han får tillbaka sitt körkort.

Om han behöver hjälp med att se över överklagan eller hur han ska få tillbaka det så kan han kontakta våra jurister här.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare