Kan man få ett äktenskapsförord jämkat om man inte kunde bra svenska när det upprättades?

En vän har blivit änka i våras, efter 15 års lyckligt äktenskap. Hon har hittat ett äktenskapsförord, som hon inte förstod innebörden av när hon skrev på det, eftersom hon inte kunde svenska då. Det finns inget testamente, ingen efterlevandepension, ingenting....men ett särkullbarn. Hon kom till Sverige 2002, har jobbat lite men inte sedan maken drabbades av en stroke. Hon har skött hemmet och honom. Så hon har ingenting, ingen pension att tala om när hon blir 65 inom en snar framtid. Maken ägde skogsfastighet där huset ingår. Han har flera gånger under äktenskapet sagt att han har ordnat det för hustrun så att hon skulle klara sig bra om det hände honom nåt. Att sonen skulle få skogen, men huset och pengarna skulle gå till hustrun. Men han har inte skrivit nånting, i alla fall har inget testamente hittats. De har levt lite isolerat och maken har tagit hand om allt som rör ekonomi. Änkan har inte frågat utan litat på det som mannen försäkrat henne.

Bouppteckning är gjord men ännu inget arvskifte.

Min fråga är om ni tror att hon kan få äktenskapsförordet ogiltigförklarat eller jämkat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida ett äktenskapsförord ska jämkas eller "ogiltigförklaras" enligt 12 kap. 3 § äktenskapsbalken är något man avgör genom en helhetsbedömning. Man tittar på omständigheterna som förelåg när förordet upprättades, innehållet i själva äktenskapsförordet, förhållanden som inträffat senare samt övriga omständigheter. Anledningen till att jämkningsmöjligheten existerar är att undvika att en av makarna missgynnas i alltför hög utsträckning.

Att din vän på grund av sin bristfälliga svenska inte varit medveten om vad äktenskapsförordet faktiskt innehöll är en omständighet som lär väga tungt för att jämka förordet. Att hon för övrigt inte får ärva något, samt inte har några tillgångar varken nu eller i framtiden i form av pension, är ytterligare skäl till att jämkning bör beviljas. Man tar nämligen hänsyn till om en av makarna är ekonomiskt utsatt.

Din vän bör därmed ha goda chanser att i vart fall få äktenskapsförordet jämkat, alternativt ogiltigförklarat. Hon måste dock klandra bodelningen inom 4 veckor, annars mister hon sin rätt (17 kap 8 § 2 stycket äktenskapsbalken).

Vänligen

Pegah FazliRådgivare