Kan man få böter p.g.a. felparkering fast det inte står vem som har rätt att bötfälla?

Om jag får böter på en gata med p- skylt under den en liten tavla max 4 timmar ingen tavla vem som har rätt att bötfälla mig gäller denna skyltning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Parkeringsövervakning innefattar en form av myndighetsutövning mot enskild när verksamheten utövas på allmän mark.

Bestämmelser om parkeringsanmärkningar och betalningsansvar för felparkering hittar du i lagen om felparkeringsavgift.

Parkeringsanmärkningar får meddelas av en polisman eller av en sådan parkeringsvakt som avses i lagen om kommunal parkeringsövervakning m.m., se 5 § lagen om felparkeringsavgift.

Parkeringsvakter ska ha genomgått en lämplig utbildning för uppgiften och förordnas av kommunen samt vara arbetstagare hos kommunen, andra kommuner, kommunala parkeringsbolag och vissa trafikbolag och bevakningsföretag. 5 och 6 §§ lag om kommunal parkeringsövervakning. Ett förordnande av en parkeringsvakt fattas genom ett beslut av kommunen om anställning som parkeringsvakt eller motsvarande.

En parkeringsvakt som är anställd hos ett auktoriserat bevakningsföretag ska vidare vara godkänd av länsstyrelsen, se lagen om bevakningsföretag.

Hoppas du fick svar på din fråga

Daniela KarlssonRådgivare