Kan man få bistånd för hyresskulder?

Kan man få socialbidrag för hyres skulder man har ,som är orsakade, på grund av spelberoende jag har/haft??? Haft ett långvarigt spelberoende och det har skapat kaos för mig med två obetalda hyresskulder just nu.. På grund av spelberoende.. Har jag förlorat precis alla vänner.. förlorade släktingar.. Förlorat precis allt under flera årstid.. Dock inget jag sökt för hos socialtjänsten tidigare.. varken sökt socialbidrag eller för att jag är spelberoende och behöver hjälp... Hållt detta väldigt hemligt för mig själv... Dock kan ju socialtjänsten om dom vill se på mina kontoutdrag hur mycket jag lagt och förlorat på spel senaste månaderna... De får dom gärna göra/kontrollera att jag pratar sanning och är ärlig här... Spelberoende är ju en sjukdom... Och en av de absolut värsta sjukdom. Kan jag med facit i hand säga lugnt säga.. Vart spelberoende i väldigt många år som sagt... Alltid ändå vart noga med att betala hyran, trots denna allvarliga sjukdom... Som har förstört mitt liv helt och hållet... Och nu för första gången två obetalda hyresskulder.. och jag riskerar vräkning... Min fråga är.. kan man söka socialbidrag för dessa två obetalda hyresskulder? Och samtidigt söka hjälp för detta beroende hos socialtjänsten?? Säga också att man vill ha hjälp... Tacksam för ett snabbt svar.. För situationen är som sagt allvarlig och jag riskerar vräkning...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuell lag och tolkning av din fråga

Eftersom att din fråga rör socialbidrag, vilket idag kallas för försörjningsstöd, är socialtjänstlagen (SoL) tillämplig. Jag kommer därför utgå ifrån dessa bestämmelser när jag besvarar din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kan få hjälp med dina hyresskulder och om socialtjänsten kan erbjuda hjälp för ditt spelberoende. Det är dessa frågor jag kommer besvara här nedan.

Försörjningsstöd för hyresskulder

Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd (4:1 första stycket SoL). Bistånd kan vara antingen ekonomiskt stöd eller andra insatser. Med biståndet ska en person tillförsäkras skälig levnadsnivå (4:1 fjärde stycket SoL).

Om en person har hyresskulder, som du har, kan socialtjänsten utreda om du har möjlighet att få ekonomiskt bistånd för att eliminera hotet om vräkning. Via socialtjänsten kan du även få hjälp att ta kontakt med hyresvärden och lägga en avbetalningsplan. Värt att notera är att om du skulle beviljas bistånd kan detta beviljas med villkor om återbetalning (Socialtjänsten, Ekonomiskt bistånd (handbok för socialtjänsten), s. 79-80). Det finns alltså möjlighet att få ekonomiskt bistånd från socialtjänsten för hyresskulder.

Min rekommendation är att du så snabbt som möjligt tar kontakt med socialtjänsten i din kommun så kan du få hjälp med att ansöka om ekonomiskt bistånd, för att att hindra att du blir vräkt.

Hjälp med spelberoende

Socialtjänsten har även ett ansvar att förebygga och motverka missbruk av spel om pengar (3:7 första stycket SoL). Deras ansvar innebär bland annat att de ska bistå med vård och behandlingsinsatser och motivera människor att söka hjälp. Som jag nämnde ovan kan man få dels ekonomiskt bistånd och dels bistånd i form av andra insatser (4:1 SoL). Behandlingsinsatser för spelmissbruk är en sådan form av andra insatser som kan beviljas av socialtjänsten.

Slutsats

Mitt svar på dina frågor är följande. Det är möjligt att få hjälp med hyresskulder via socialtjänsten och det är även möjligt att få hjälp för spelmissbruk. För att få hjälp med detta rekommenderar jag dig att kontakta socialtjänsten i din kommun, så kan de hjälpa dig med en ansökan om bistånd. När du har gjort ansökan kommer socialtjänsten göra en individuell bedömning av din situation och avgöra om du kan beviljas stöd dels för hyresskulderna och dels för spelmissbruket.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp, annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen. Stort lycka till!

Sarah LianderRådgivare