FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/12/2019

Kan man dra ekonomiska fördelar av en förhastad bodelning vid skilsmässa?

Min dotter är gift sedan 25 år och har fyra barn i åldern 1½ - 13 med en och samma man.

För en månad sedan släppte hennes man bomben att han ville skiljas.

Han har redan flyttat in hos en ny kvinna och hennes tre barn.

De är långt ifrån klara med sin skilsmässa och några papper är ännu inte undertecknade.

Det bästa för barnen är att få bo kvar i huset men dottern har inte råd att lösa ut mannen.

Finns det något ekonomiskt till hennes fördel att han har så bråttom och flytta in innan de ens är skilda på pappret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att du efterfrågar om man kan dra några ekonomiska fördelar av att maken vill genomföra en snabb bodelning och flytta isär så fort så möjligt.

Din fråga regleras i Äktenskapsbalken (ÄB).

Tyvärr är mitt svar på denna frågan nej. För att få överta bostad krävs att man erlägger motsvarande belopp eller säkerhet för beloppet (11 kap. 10 § ÄktB).

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare