FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/11/2019

Kan man dömas till grovt drograttfylleri?

Kan drograttfylla bedömas so

m grov?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Drograttfylleri regleras i 4 § andra stycket lagen om vissa trafikbrott (TBL). Av paragrafen följer att den som för ett motordrivet fordon eller spårvagn efter att ha intagit sådan narkotika som 8 § narkotikastrafflagen (NSL) avser i så stor mängd att det under eller efter färden finns narkotiskt ämne kvar i blodet ska dömas för rattfylleri enligt 4 § första stycket TBL. 8 § NSL innehåller en definition av vad som räknas som narkotika. Straffskalan för detta brott är böter till fängelse i högst sex månader.

Enligt 4 a § TBL ska föraren dömas till grovt rattfylleri om brott som avses i bland annat andra stycket i 4 § (alltså drograttfylleri) är att anse som grovt. Svaret på din fråga är med andra ord ja, drograttfylleri kan bedömas som grovt. I 4 a § TBL nämns vissa omständigheter som särskilt ska beaktas vid bedömningen av oss brottet ska anses vara grovt eller inte. Exempelvis ska det beaktas om föraren varit avsevärt påverkad och om framförandet av fordonet inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Även andra omständigheter än de som nämns i paragrafen kan göra brottet grovt. Straffet för grovt drograttfylleri är fängelse i högst två år.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Nora TengnérRådgivare