Kan man dömas till fängelse om man förfalskar rutavdrag?

Hej jag undrar om det är fängelse på förfalskade rutavdrag där person har uppgett falska fakturor på ca 800.000 kr

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Att uppsåtligt förfalska rutavdrag är bedrägeri och är därmed straffbart enligt 9 kapitlet brottsbalken. Det är flera omständigheter som påverkar bedömningen av hur allvarligt brottet är i det enskilda fallet, t.ex. om förfarandet utövats systematiskt och vid upprepande tillfällen.

En tumregel är att bedrägeri är att betrakta som grovt om beloppet överstiger 5 prisbasbelopp, vilket det gör i detta fall. Straffet för grovt bedrägeri är mellan 6 månader och 6 år i fängelse, 9:3 § brottsbalken.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare