FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/04/2023

Kan man dömas för medhjälp till självmord?

Hej! Jag har en väldigt specifik fråga. Låt oss säga att ett person skulle begå självmord, och att denne person i sitt testamente anklagar en annan person till att vara orsaken till självmordet. Kan personen som blir anklagad att bli dömd på något sätt för det? Jag hade tyvärr en klasskompis i gymnasiet som begick självmord, och ryktet på skolan säger att han hade skrivit ett brev där han anklagade skolan till att vara anledning, så kan skolan då bli till exempel bli stämd?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågor som gäller brott och straff regleras framförallt av brottsbalken (BrB) och jag kommer därför att utgå från den när jag besvarar din fråga.

Är medhjälp till självmord straffbelagt i Sverige?

Den som har främjat ett brott med råd eller dåd kan dömas för medverkan till brottet (23 kap. 4 § BrB). För att någon ska kunna bli dömd för medverkan till en gärning krävs det att gärningen är brottslig. Att begå självmord utgör inte ett brott enligt svensk lag och man kan därför inte heller bli dömd för medverkan till självmord.

Det har dock förekommit fall där den medverkande personen har ansetts vara så pass aktiv och deltagande i självmordshandlingen så att denne personen har blivit dömd för dråp, alternativt blivit dömd för mord. Exempelvis har det inte ansetts tillräckligt aktivt och deltagande att tillhandahålla dödliga tabletter till någon om personen på egen hand och av egen vilja sväljer dessa tabletter sedan (se RH 1996:69). Utifrån förutsättningarna i din fråga kan dock skolan inte anses ansvarig för det inträffade då skolan inte har haft en aktiv och deltagande roll i händelsen. Detta utesluter dock inte att skolan kan ha haft ett ansvar i det inträffade på annat sätt, exempelvis om skolan kände till elevens situation men inte agerat eller försökt göra något åt detta.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare