Kan man dömas för förtal mot företag?

Hej, Om en privatperson smutskastar ett företag, exempelvis en frisörsalong, i sociala medier och företaget riskerar att "ekonomiskt förtal", är det möjligt att på något vis polisanmäla det och i så fall under vliken rubricering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är brottsbalken (BrB) som är tillämplig lag i frågor om brottmål på grund av förtal.

Kan förtal begås mot företag?

Inledningsvis är det så att för att någon ska bli dömd för brottet förtal, så krävs det att en person utpekar en annan person såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar en uppgift med syftet att utsätta personen för andras missaktning (5:1 BrB). Anklagelser av personer är typiskt sett handlingar som kan leda till att en person döms för förtal. Även om en anklagelse är sann kan man fortfarande dömas för förtal. Man måste därför vara försiktig med hur man uttalar sig om andra människor.

Ovan regel riktar sig mot andra personer. En motsvarande regel finns därför inte för företag, det vill säga att någon utpekar ett företag som klandervärd. Att försöka att skada ett företags ekonomi med anklagelser och dylikt kallas för ekonomiskt förtal, men sådana handlingar är inte brottsliga i svensk rätt.

Det finns dock ett exempel i rättspraxis på förtal mot ett företag med följden att den som gjorde förtalet dömdes till brottet förtal (NJA 1950 s. 250). Omständigheterna var dock väldigt speciella, eftersom företagets namn förknippades starkt med företagets Vd då företagsnamnet innehåll Vd:s namn. Om det är så att någon smutskastar ett företag som förknippas med en person som styr företaget, så kan den som smutskastar företaget faktiskt dömas till brottet förtal. Är det så att frisörsalongen som smutskastades av en person innehåller namnet på den person som styr företaget och att personen förknippas med företaget, så skulle den smutskastande personen kunna dömas för förtal. Jag kan dock inte uttala mig närmare om detta, då jag saknar specifika uppgifter i fallet.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är att personer som smutskastar företag inte kan dömas för brottet förtal, eftersom en sådan handling inte är brottslig i svensk rätt. Undantaget är dock om en person förtalar ett företag som starkt förknippas med en viss person, vilket i så fall kan leda till en fällande dom. Anledningen är att förtalet i så fall riktar sig mot personen mer än företaget. Min rekommendation vore därför att anlita en jurist, om du menar att förtalet är riktat mot dig som äger ett företag med ditt namn.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare