FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/04/2019

Kan man byta namn och personnummer för att hindra någon från att anmäla en för brott?

Hej.

Jag har en föredetta sambo som konstant anmäler mig för än det ena och än det andra.

Det läggs givetvis alltid ner men det skapar problem för mig. Jag har provat anmäla henne för falsk tillvitelse, utan framgång.

Men om jag byter namn och personnummer kan hon ju inte anmäla mig längre..

Så hur byter jag namn och personnummer, för detta håller inte längre.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ändring av personnummer kan ske av Skatteverket och av följande skäl:

1. korrigering av ens födelsedatum,
2. korrigering av ens könstillhörighet,
3. ändring av ens könstillhörighet vid transsexualitet

Det är alltså inte möjligt att byta personnummer på grund av att någon frekvent anmäler en för brott.

Byta för- och efternamn gör du hos Skatteverket, och hur du ska göra detta kan du läsa på deras hemsida. Det kan dock förekomma avgifter för att kunna göra en ansökning.

Men ett namnbyte är dock ingen garanti för att du inte ska kunna bli anmäld för brott utefter ditt gamla namn. De gamla uppgifterna försvinner nämligen inte per automatik.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare