FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/09/2019

Kan man bli vräkt från studentboende på internatskola om man inte följer reglerna

Så jag är 17 år gammal och går på en friskola med internat (studentboende) på skolans område dom har regler om att man inte får ha alkohol eller vara onykter på skolans område, men nu har dom satt upp en ny regel om att du inte får gå på fester och om dom misstänker att du har druckit så riskerar du att bli vräkt från ditt boende jag undrar om dom så kan göra det ur ett lagligt perspektiv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall man ser det ifrån ett fastighetsrättsligt perspektiv så säger hyreslagen att vräkning oftast är på grund av obetalda hyror. Andra orsaker som också är vanligt förekommande kan vara att hyresgästen stör grannarna, hyr ut i andra hand utan att hyresvärden har godkänt det, eller att hyresgästen bedriver brottslig verksamhet i lägenheten.

I detta fall verkar det enligt min mening inte vara fråga om lag utan de regler som skolan satt upp för sina elever, så länge de inte gör något som uttryckligen strider mot lagen ser jag inga problem med de nya reglerna. Man kan även se det som att du blir "relegerad" från internatet om du inte följer de regler som skolan satt upp, vilket i ditt fall är ett alkohol- och festförbud, och att för att få bo på internatet måste man vara elev vilket faller sig naturligt.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om inte, tveka inte på att skicka in en till.

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare