Kan man bli uppsagd på grund av brott mot arbetsgivaren?

jag jobbar på X och jag har jobbat där i sedan 2000 och de sparkar mig för att jag åkt utan biljett på X:s tåg utan biljett och blev påkommen genom kontrollgruppen. jag var påväg till jobbet och hade glömt eller inte hade råd med biljetten, jag har inget på mig sedan tidigare på företaget. vi hade fått information om att det var 0 tolerans på detta innan. är det tillräckligt för sparken mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan man bli uppsagd på grund av brott mot arbetsgivaren?

En uppsägning måste ske med stöd i sakliga skäl. Utifrån de omständigheter du har beskrivit är situationen kopplat till personliga skäl (LAS 7 § första stycket). Eftersom åka tåg utan att betala för biljett är att anse som ringa bedrägeri har du således begått ett brott mot din arbetsgivare genom att inte betala för dig (BrB 9 kap 2 § andra stycket)

Brott som begås mot arbetsgivaren kan vara till grund för en uppsägning då det anses uppfylla sakliga skäl. Speciellt förmögenhetsbrott mot arbetsgivaren har tidigare ansetts uppfylla sakliga skäl även om det rör ringa värde då det kan anses förbruka förtroendet som finns mellan arbetsgivare och arbetstagare (LAS 7 § första stycket och AD 2010:18). Utifrån detta skulle arbetsgivaren kunna säga upp dig efter den situationen du har beskrivit.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Elias BergmanRådgivare