Kan jag bli uppsagd på grund av arbetsbrist trots att arbetsgivaren tar in timanställd personal?

Hej

Jag undrar- om man blir uppsagd på grund av arbetsbrist, men arbetsgivaren har många timanställda som arbetar i företaget kan man då göra en ogiltighetsinvändning och hävda att uppsägningen inte är tagen på saklig grund eftersom det inte är brist på arbetsuppgifter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag förstår det som att du undrar över om en uppsägning på grund av arbetsbrist kan ogiltigförklaras med hänvisning till att arbetsgivaren anlitar timanställd arbetskraft och därmed inte verkar ha brist på arbete.

Frågor som rör uppsägning regleras i lagen om anställningsskydd (LAS). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

När föreligger arbetsbrist?

Som du säger måste en uppsägning vara sakligt grundad för att vara giltig (7 § 1 st LAS). Sakligt grundad är den om den beror på antingen arbetsbrist eller personliga skäl. Begreppet arbetsbrist finns inte definierat i LAS. Istället har Arbetsdomstolen genom en rad avgöranden klarlagt begreppets betydelse, se exempelvis AD 1993 nr 61. Kort sagt kan man säga att arbetsbrist träffar fler situationer än sådana då det råder en faktisk brist på arbetsuppgifter hos arbetsgivaren. Det är exempelvis upp till arbetsgivaren att bestämma på vilket sätt hen vill organisera sin verksamhet och denna rätt inkluderar val av anställningsform för arbetstagarna. Att arbetsgivaren anställer arbetstagare på timmar och samtidigt säger upp tillsvidareanställda arbetstagare på grund av arbetsbrist är därmed inte grund för en ogiltighetsinvändning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Önskar du att jag förtydligar någonting är du varmt välkommen att lämna en kommentar så ska jag förklara så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Linnea ThelanderRådgivare