Kan man bli tvingad till tjänstledighet om man förlorar sitt körkort tillfälligt?

Kan min chef tvinga mig till tjänstledigt pga jag blivit av med körkortet ?

Jag tar mig till och från jobb men jobbar i service yrket och vi utgår med bil ut från firman. Jag har en månad kvar innan jag får tillbaka mitt körkort

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I första hand så är det så att din chef måste omplacera dig till andra arbetsuppgifter om det är så att ditt arbete kräver körkort. Om detta inte går måste arbetsgivaren även se till om det finns andra tjänster på annan ort som föreaget har, där du är kvalificerad för tjänsten- i sådana fall behöver arbetsgivaren erbjuda dig tjänst på den orten. Om du tackar nej till ett sådant arbete eller om det verkligen inte finns några arbetsuppgifter att omplacera dig till så kan arbetsgivaren säga att du inte står till dennes förfogan och därmed är du inte berättigad till lön förrens du kan stå till arbetsgivarens förfogande igen.

Därmed är det alltså så att om du inte kan utföra ditt arbete på grund av att du förlorat ditt körkort så som du beskriver och din chef inte har några andra arbetsuppgifter att omplacera dig till, eller en tjänst på annan ort som du är kvalificerad till, då kan hen "tvinga" dig till tjänstledigt i och med att du inte står till din arbetsgivares förfogande och därmed inte har rätt till lön förrens du kan utföra arbetsuppgifter igen. Däremot så krävs det ju mycket av din arbetsgivare innan den får göra så, din chef kan inte direkt bara säga att du måste vara tjänstledig utan den måste undersöka varje möjlighet för att omplacera dig eller tillfälligt ge dig en annan tjänst.

Om det känns som det inte går rätt till eller om chefen inte lyssnar på dig så rekommenderar jag dig starkt att koppla in facket. Om du ej är medlem i facket så kan du kontakta en advokat inom arbetsrätt istället som kan hjälpa dig att föra din talan. Om du inte har råd med detta för att du tjänar för lite (under 260 000 kr) så kan du ha rätt till rättshjälp för detta, vilket innebär att du om du är kvalificerad för rättshjälpen enbart behöver betala en viss procent av kostnaden för advokaten. Här kan du läsa mer om rättshjälp.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga och önskar dig ett stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare