Kan man bli straffad om man sprider nakenbilder/videos eller om hotar om att göra det?

Hej!

Jag skulle vilja få mer info om vad som gäller för brottet "hämndporr" alltså när en person som har varit intim med en annan lägger ut videos på internet av deras sexuella förhållande. Kan man skyddas mot detta rent juridiskt? Stort tack på förhand<3

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I brottsbalken (BrB) finns det en bestämmelse som reglerar brottet olaga integritetsintrång, vilket "hämndporr" faller in under. Bestämmelsen stadgas i 4 kapitlet 6 c § BrB. Att sprida sexuella bilder och videos på en annan person för att medföra allvarlig skada är straffbart. Straffet är böter eller fängelse i max två år och fängelse upp till fyra år om brottet är grovt.

Om det stannar vid hot om att sprida bilder/videos kan istället olaga hot bli aktuellt (4 kapitlet 5 § BrB). Då är straffet böter eller fängelse i högst ett år och om det är grovt; fängelse i lägst nio månader och högst fyra år.

Viktigt att ha i åtanke är att åldern på målsäganden också spelar roll, om hen är minderårig kan det röra sig om barnpornografi (16 kapitlet 10 a § BrB).

Olaga integritetsintrång är ett brott och man bör alltid polisanmäla om man blivit utsatt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga annars är du varmt välkommen att återkomma vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare