Kan man bli skyldig att betala till någon som påstår att det finns en skuld trots att det inte gör det?

Kan man som privatperson anklaga någon att hen lånat pengar och nu vill ha dem tillbaka även om det inte finns några papper skrivna, och dessutom taget helt från luften.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag förstår det som att du undrar om man med framgång kan påstå att en annan person står i skuld till en när så inte är fallet och det inte heller finns några bevis som tyder på det. Jag utgår från att det du funderar över är om den påstått skuldsatta kan bli tvungen att betala trots att hen egentligen inte står i skuld till den som hävdar det.

Skulden måste kunna bevisas

Det korta svaret på din fråga är nej. Om det inte finns en skuld och inte heller bevis för att det skulle finnas en skuld kan man inte till följd av rättsliga påtryckningsmedel bli tvungen att betala. För att rättsordningen ska erbjuda någon hjälp till den som påstår att skulden finns krävs att skulden är bevisad.

Skulden är bevisad när den är styrkt

När man avgör huruvida något är bevisat använder man sig av ett så kallat beviskrav. Beviskravet är en form av mått för i vilken utsträckning den som påstår att det ligger till på ett visst sätt behöver bevisa detsamma. Uppfyller man det beviskrav som gäller i det aktuella fallet ska de förhållanden som man påstår föreligger också till fullo anses föreligga.

Det rättsområde som behandlar frågor om skulder kallas fordringsrätt och är en del av civilrätten. I tvistemål på fordringsrättens område är beviskravet att det som en part påstår behöver vara styrkt för att anses vara bevisat. Detta är ett lägre beviskrav än vad som gäller i brottmål där omständigheten som bevisningen avser ska vara ställd utom rimligt tvivel. För att något ska vara styrkt krävs att det är mer än "antagligt" eller "sannolikt". Man brukar säga att det behöver vara bevisat till ungefär 75 %. Detta är en grovhuggen procentsats men kanske kan den ge en fingervisning om vad som krävs.

Om den part som påstår att en skuld finns inte har någon form av dokumentation för att så skulle vara fallet, blir det svårt för denne att nå upp till beviskravet styrkt. Utan ett domslut på att skulden finns är det inte möjligt att exempelvis rikta ett betalningsföreläggande mot den påstått skuldsatta, eller på annat sätt med rättsliga medel förmå denne att betala.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Önskar du att jag förtydligar någonting är du varmt välkommen att lämna en kommentar.

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare