Kan man bli frikänd även om man blivit häktad?

Hej finns det möjlighet att man blir frikänd när domen kommer fast än att man fick vänta på domen ska avkunnas i häktet eller är det större risk att man blir dömd

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en person ska bli häktad krävs att denna är på sannolika skäl misstänkt för ett brott. Utöver detta måste det finnas en risk att personen antingen:

* Flyr från landet eller gömmer sig för polise

* Undanröjer bevis eller försvårar utredningen

* Fortsätter sin brottsliga verksamhet

Är du på sannolika skäl misstänkt för ett brott som skulle ge ett fängelsestraff på minst 2 år finns det en presumtion om häktning. Du måste alltså bevisa att du inte skulle fly, försvåra utredningen eller fortsätta med brottslig verksamhet.

För att svara på din fråga, häktning betyder inte att personen kommer bli dömd, personen är endast på sannolika skäl misstänkt för ett brott. Däremot har åklagaren tillräckligt med bevis för att det ska vara sannolikt att personen är gärningsmannen. Annars hade häktningen inte beviljats. Men för att personen ska bli dömd för brottet ska det vara "utom all rimlig tvivel" att det var den åtalade som gjorde något brottsligt.

Mer om häktning kan du läsa i kapitel 24 rättegångsbalken

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare