Kan man bli fälld för narkotikabrott utan att narkotika hittats?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig med din fråga till Lawline!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av narkotikastrafflagen (NSL).

Kort svar på din fråga

Ja man kan bli dömd för narkotikabrott utan att narkotika hittats. Däremot är det väldigt svårt för en domstol att ha tillräckliga bevis mot dig. Jag kommer nedan utveckla detta med lagrum och exempel.

Utvecklat svar på din fråga

Att olovligen överlåta narkotika är en handling som kan leda till att någon döms för narkotikabrott, 1§ 1st 1p NSL.

Jag kommer nedan ge ett exempel på när någon begår narkotikabrott utan att narkotika hittats.

Låt oss säga att person A har överlåtit narkotika till person B. A har massa SMS med B om plats, tidpunkt och pris. Sedan har även åklagaren ett kontoutdrag som visar att en transaktion har skett. Däremot har ingen narkotika hittats.

I teorin kan A då dömas för detta handlandet, men frågan blir om bevisningen håller i en domstol. Det är åklagaren som har att bevisa att någon, A i detta fallet, har begått narkotikabrott. Däremot så måste det vara ställt bortom rimlig tvivel att A har begått brottet (se exempelvis NJA 1980 s. 725).

Därmed är svaret på din fråga att det inte är omöjligt att A blir dömd för narkotikabrott men att med stor sannolikhet kommer A inte bli det då beviset att det faktiskt finns narkotika inblandad bör vara av stor vikt för att bli dömd.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare