Kan man bli dömd för brott utan uppsåt?

Hejsan!

Det är så att jag blev tagen på piss idag och att jag var hundra procent säker på att jag inte var positiv för något, men när jag sedan nämnde det för mina vänner så erkände en av mina kompisar att hen hade lagt tramadol i min fanta dagen innan så jag undrar kommer jag att dömas för ringa narkotika brott? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

För att ett brott överhuvudtaget skall anses ha begåtts krävs det att gärningsmannen haft uppsåt till själva handlingen.

Förenklat förklarat betyder uppsåt att gärningsmannen förstår vad han gör. Det finns tre olika sorters av uppsåt som kan bli tillämplig: avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt. Gärningsmannen har avsiktsuppsåt om gärningen utförs med en viss avsikt. Insiktsuppsåt innebär att gärningsmannen ser ett visst faktum som mycket sannolikhet, och inte har någon egentlig tvivel om att en viss följd kommer att inträffa som en konsekvens av sin gärning. Den lägsta graden av uppsåt är likgiltighetsuppsåt där gärningsmannen är likgiltig inför konsekvensen av sin gärning. Gärningsmannen måste då ha misstänkt att en viss följd ska inträffa (ex smärta vid ett slag), men väljer ändå inte att avstå från gärningen.

Föreligger inte uppsåt så kan ett brott aldrig ha begåtts. Ifall du var helt omedveten om att det låg narkotikapreparat i din fanta, har du alltså inte haft uppsåt till brottet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare