FrågaAVTALSRÄTTGåva19/11/2019

Kan man bli avkrävd en mobiltelefon som man har fått i gåva?

Hej! Det är så att jag för ca 4-5 månader sen fick som gåva en ny telefon (iPhone) av min dåvarande pojkvän som nu är ex för han "älskade mig" och min dåvarande telefon hade gått sönder. Jag bad inte Om den jag frågade inte ingenting för han visste om att ja inte hade råd att köpa en eller avbetala. Så en dag kom han med den och sa oroa dig inte här har du. Ja sa tack men var inte så glad då jag int ville han skulle hamna i skulder eller liknande han ville inte visa kvitto men sa oroa dig inte jag gjorde en deal med tele 3 och jag ska inte betala för den. Lät konstigt men jag lät de vara. Nu efterhand vill han ha tillbaka MIN telefon som jag fick i GÅVA av HONOM. Kan han göra så? Han säger att de står på hans namn och han ska ha den för jag inte ska kunna snacka med andra killar lol. Jag sa polis anmäla mig de är enda sättet du kanske får tillbaka den. Kan han ta den ifrån mig om han har kvitto på den o den står i hans namn? OM han tar den och den står i hans namn men han har inte rätt till den för de var en gåva till mig kan jag anmäla honom? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

En utfästelse om gåva (dvs att man t. ex säger "jag ska ge dig en iPhone") är inte bindande så länge den inte har fullbordats, men om en gåva har fullbordats är det inte möjligt får givaren att ångra sig och ta tillbaka gåva(1 § gåvolagen).

När en gåva ska anses vara fullbordad beror på vilken typ av egendom det rör sig om. I ditt fall rör det sig om en iPhone vilket betraktas som löröre. En gåva av lösöre anses fullbordad när gåvan kommer i mottagarens besittning, med andra ord när den har överlämnats (2 § gåvolagen). När du tog emot telefonen och började använda den så fullbordades gåvan och din ex pojkvän kan inte ångra sig och ta tillbaka telefonen.

Lawline RådgivareRådgivare