FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott04/02/2023

Kan man bli av med sitt körkort för att man åkt med någon som inte har körkort?

Hej Jag har B - körkort och jag satt som passagerare på en motorcykel där min vän som körde inte hade körkort. Finns det risk att jag tappa mitt B - körkort även om jag suttit som passagerare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det brott som kan aktualiseras när någon kör ett fordon utan behörigt körkort är olovlig körning (3 § i lagen om straff för vissa trafikbrott). I tredje stycket, samma paragraf framgår det att även en person som lånat ut fordonet kan dömas till olovlig körning om personen i fråga kände till eller var oaktsam kring omständigheten att föraren inte hade behörighet att framföra fordonet. Så länge inte motorcykeln som din kompis körde tillhör dig har du inte gjort dig skyldig till något brott, så ditt körkort kan alltså inte återkallas på den grunden. Det finns även andra grunder som gör att körkort kan återkallas, till exempel om du drabbats av en sjukdom eller skada, men inget av de är aktuella i ditt fall.

Sammanfattningsvis riskerar du alltså inte att få ditt körkort återkallat för att du suttit med som passagerare när din vän körde motorcykel utan körkort. Din vän däremot riskerar att få böter för sitt agerande då det är djupt olämpligt att köra fordon man ej har behörighet för. Jag rekommenderar därför din vän att inte köra mer motorcykel innan han skaffar ett lämpligt körkort samt att du inte åker mer med honom innan han fått körkortet.

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare