FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/05/2020

Kan man bli av med körkortet vid olovlig körning, och isåfall hur länge?

Om jag har ett b kort och åker dit på olovlig körning på tung mc blir jag av med b kortet då och hur länge

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kommer du bli av med körkortet?
Frågor om körkortsåterkallelse finns i körkortslagen. Det finns många olika anledningar till att körkort återkallas. Olovlig körning är ett brott som kan ge antingen böter eller fängelse beroende på dess allvar (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Att åka dit för olovlig körning kan innebära att ditt körkort ska återkallas eftersom det är ett brott mot grundregler i trafiken (5 kap. 3 § fjärde punkten körkortslagen). Det kommer sedan bli upp till transportstyrelsen att i ditt fall avgöra om b-körkortet ska återkallas eller inte.

Det finns också en möjlighet att istället för körkortsåterkallelse få en varning. Det kan meddelas om varning av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd (5 kap. 9 § körkortslagen). Men återigen är det upp till transportstyrelsen att besluta.

Isåfall hur länge?
När ett körkort återkallas så bestäms det även en tidsperiod där ett nytt körkort inte får utfärdas, det kallas spärrtid (5 kap. 6 § körkortslagen). Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år. Eftersom detta alltid ska bestämmas från fall till fall kan jag inte ge dig ett exakt svar här. Men i normalfallen av olovlig körning brukar spärrtiden bli ca sex månader.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare